arrow-duo-o

Dit gaat ons echt een voorsprong geven

_Stern case

In recordtempo naar een nieuw online platform voor Stern

Stern is een beursgenoteerd autobedrijf met tweeduizend medewerkers, verdeeld over meer dan zeventig vestigingen in heel Nederland. Waar Stern voorheen bestond uit een groot aantal zelfstandige bedrijven, werd in 2018 besloten alle ondernemingen samen te voegen onder één merk. Inclusief een overkoepelend online platform, waar alle vestigingen, diensten en merken worden samengebracht. Bij de start van de ontwikkeling van dit platform zette de coronacrisis de wereld op z’n kop. Het bracht Stern, onder aanvoering van digital marketing director René Bouwmeester, tot een opvallende en gedurfde stap. Met een belangrijke rol voor Webstores.

triangles-pattern
Webstores-Stern-Case-Rene-Bouwmeester

René Bouwmeester
Digital Marketing Director
Stern N.V.

Eén overkoepelend merk

Medio 2018 werd het besluit genomen om alle bedrijven binnen onze groep samen te brengen onder één merknaam, Stern. Op online gebied houdt dat in dat we voor het eerst één landingsplek gaan creëren, een digitaal platform voor alle geledingen van Stern. Dat is een flinke operatie, want dat raakt niet alleen aan de buitenwereld maar heeft ook intern invloed op de identiteit van een onderneming van bijna tweeduizend man. We zijn gaan kijken wie ons daarbij kon helpen. We zochten een partner die ons begrijpt, waarbij we niet het gros van onze tijd aan aansturing kwijt zijn. Een partij die ons helpt om ambities en doelen te behalen, die met ons doorleeft wie we willen zijn en die ook ongevraagd met ideeën komt. In dat proces merkten we dat Webstores de taal van Stern spreekt. Dat leek toen zo te zijn en dat heeft zich gelukkig ook bewezen in de negen maanden die daarop volgden".

triangles-pattern

Lichtkogel

Wij zijn het project begonnen met een inspiratiesessie, waarin Webstores niet een stip op de horizon zette, maar echt een lichtkogel afvuurde. Ze kwamen heel goed voorbereid met een aantal dossiers die wij nog niet eens in het bestek hadden staan. Die kant moet je op kijken, dit is de manier waarop wij jullie daar kunnen brengen. Dat leidde ertoe dat onze marketingmensen begeesterd raakten door de club die we hadden uitgenodigd om met ons zaken te doen.

Klantcommunicatie gaat steeds meer via het online platform verlopen

Enerzijds is het heel simpel, je haalt een naam van de gevel en spijkert er een nieuw bord op, je laat nieuw briefpapier drukken en je bent al een heel eind op weg. Anderzijds moet er een culturele verandering plaatsvinden binnen de onderneming. Wij willen graag dat het merk appelleert, dan zullen we eerst in onze genen dat merk moeten worden. En dat proces, daar zit Stern nu middenin. We konden alleen niet meer wachten met de realisatie van het online platform. Klantcommunicatie gaat steeds meer via het platform verlopen en dat raakt ook aan je identiteit. Wij kunnen het er aan de voorkant mooi uit laten zien, goed laten ranken en alles optimaliseren. Maar als we verderop in het proces de bal laten vallen is het alsnog allemaal voor niets geweest.

‘Ik heb me bij Webstores gemeld: ik heb een heel raar plan, we willen het platform een half jaar eerder gereed hebben’

Crisistijd nuttig besteden

Partnerschap moet je benoemen, daarna moet je het bewijzen. In het oorspronkelijke schema zouden we tot eind 2020 alle merkwebsites gefaseerd aansluiten. Langzaam en beheersbaar. Tijdens de coronaperiode ontstond het idee: laten we dat versnellen, laten we de crisistijd gebruiken om er straks met een voorsprong weer uit te komen. Ik heb me bij Webstores gemeld: ik heb een heel raar plan, we willen het platform een half jaar eerder gereed hebben. Dat vroeg nogal het nodige, qua resources. Het is niet alleen een kwestie van bestaande websites ombouwen. Je hebt met mensen te maken, die kunnen nooit in dat korte tijdsbestek al hun content aanleveren. Content die op de oude domeinen in hoofdzaak kwalitatief ondermaats is en vaak ook niet uniek. Alles moet aan de kwaliteitstoets van het nieuwe platform voldoen. Dat was echt heel veel werk en dat werd alleen maar lastiger omdat iedereen thuis zat te werken. Toch heeft Webstores de capaciteit op kunnen schalen, in nauwe samenwerking met ons contentteam. We zitten nu inmiddels in de uitrol en gaan de originele, aangepaste deadline halen. Dat is een mirakel.

Techniek en vormgeving

De technische ontwikkeling van het platform ziet er echt goed uit. Het echte rendement moet nog komen natuurlijk, maar dit gaat ons naar verwachting echt een voorsprong geven. Ook op het gebied van vormgeving zaten we van het begin af op het goede spoor. Dat zegt twee dingen; dat je goed bent in je vak maar ook dat je heel goed kan luisteren en kan interpreteren.

‘We zien een upswing van twintig procent in de eerste conversies’

triangles-pattern

Van voorraad naar conversie

We zijn nu een week live, in uitrol zijn we halverwege. De eerste signalen zijn dat technisch nagenoeg alles goed is gegaan, in een hele complexe operatie. Het zijn vroege indicatoren dus ik moet voorzichtig zijn, maar we zien een upswing van twintig procent in de eerste conversies. Dat is hoog. We hebben heel veel tijd en aandacht besteed aan de presentatie van de voorraadauto’s, dat zijn er zo’n vijf-, zesduizend bij Stern. En we zien met name dat de conversie vanaf die pagina’s significant hoger is. Dat zijn niet meer of minder mensen dan daarvoor, maar nu dóen ze iets”.

triangles-pattern

Betrouwbare partner

Webstores heeft een belofte gedaan dat de beste mensen op het project werden gezet. Ik moet vaststellen dat dat echt het geval is geweest. Je merkt dat Webstores een bedrijf is waar mensen willen werken. Dat werkt in de hand dat je een heel rustige, betrouwbare onderneming krijgt. Doen wat je hebt afgesproken, betrouwbaar zijn in wat je toezegt en niet te verlegen zijn om tegen je opdrachtgever te zeggen: heb je wel gelijk in wat je daar wil? En dat is exact wat wij zochten in een partner om mee samen te werken. We kunnen nu, na de eerste fase, ook zeggen dat we dat gevonden hebben.

triangles-pattern

Bouwen aan ambitie

Wat we nu opgeleverd hebben, dat is vooral de technische hygiëne. Dat is de basis die we nodig hebben, hierna gaan we bezig met ambitie. Een optimale klantbeleving bieden, bijvoorbeeld via Mijn Stern. Daarmee gaan we de beleving echt persoonlijk maken. Dat waar de meerwaarde echt in ligt, daar gaan we nu samen aan verder bouwen. Maar het feit dat we die eerste fase hebben kunnen afronden in drie maanden in plaats van negen, dat is ongekend. Een mooi verhaal”.

triangles-pattern

Meer weten over wat we doen in mobility?

Neem contact op met Maurits Doetjes

Customer Success Manager

maurits.doetjes@webstores.nl 06 86 83 89 60
Maurits Doetjes