arrow-duo-o

‘Die impact is echt huge, niet te bevatten’

_Preston Palace Case

Alles viel op z’n plek

Het contact met Webstores begon in 2009, op het moment dat we met een andere partij werkten aan een website. Dat verliep stroef, ook hier intern. De toenmalige algemeen directeur adviseerde me om eens met Webstores in gesprek te gaan. Met enige tegenzin ben ik bij ze op bezoek gegaan. Maar na een kwartier was ik helemaal wild enthousiast, verbaasd en verrast door hun presentatie. Alles viel op z’n plek voor mijn gevoel. Voor het eerst kreeg ik de term customer journey te horen in combinatie met het woord digitaal.

triangles-pattern
Webstores-Preston-Palace-Patrick-Verver

Patrick Verver
Commercieel Directeur
Preston Palace

triangles-pattern

We waren helemaal door het dolle

Techniek is nu heel belangrijk. Dat was destijds nog niet zo, maar dat begon toen wel duidelijk te worden. Dus was de vraag: gaan we hierin mee? Als hoofd IT riep ik dat ik een online boekingsstraat wou. Dat was onzin, internet was een hype, vond men. Gesteund door de algemeen directeur hebben we dat uiteindelijk toch doorgezet. Vanaf dat moment hadden we wekelijks overleg met Webstores. Ik heb het hier intern aan de technische kant begeleid. Zo begonnen we en al snel kregen we, voor het eerst, online boekingen. Sterker nog, in het eerste jaar bereikten we een online omzet van vijf miljoen. We waren helemaal door het dolle. Vervolgens ging het elk jaar weer beter en hielden we de stijgende lijn vast.

triangles-pattern

Data driven organisatie worden

Een paar jaar later ging Preston Palace in de verkoop en ben ik er tijdelijk uit gestapt. Toen in 2011 de overname een feit was, vroegen ze mij terug. De visie was dat Preston Palace een data driven organisatie moest worden. We deden heel veel op gevoel, dat wilden we veranderen. Beslissingen nemen op basis van feiten.

triangles-pattern

Ruggengraat van ons bedrijf

Webstores bleef de partij voor het online deel, in combinatie met onze backoffice. Met Webstores had ik het er wel eens over gehad om het helemaal zelf te gaan doen, dus inclusief de backoffice. Dat was wel een droom van ons. En Kees was het daar helemaal mee eens, omdat je dan alles zelf kunt doen. Vanaf dat moment is onze band met Webstores veranderd. We combineerden onze kennis van de markt met de know-how van Webstores. Dat heeft heel veel effort gevraagd van ons allemaal. Daarom is die relatie denk ik het allerbelangrijkst binnen de samenwerking. Het heeft voor ons bedrijf een ware transformatie betekent. Daar heb ik wel voor moeten vechten. Maar die visie, dat we iedere keer klaar moeten zijn voor de nieuwe fase, daar hebben we aan vastgehouden. En daar was software voor nodig. Het is de ruggengraat van het bedrijf geworden. Voor wat betreft boekingen en contact met onze klanten, maar bijvoorbeeld ook voor de koks en de schoonmaak. Om een voorbeeld te geven, we hadden nooit gedacht dat dankzij software de kwaliteit van schoonmaak omhoog zou gaan. Maar door controles, door eenvoudiger te maken wat de schoonmakers precies moeten doen is dat wel gebeurd. Dat hadden we nooit kunnen verzinnen.

Alle vrijheid

Techniek kan de creativiteit van je marketing beperken. Daar hebben we hier juist alle vrijheid in. Alle ideeën die we hebben kunnen we uitvoeren. Als het er niet is wordt het gemaakt. Alles kan, zonder beperkingen. Dus kunnen we veel betere marketing voeren. We kunnen blijven ontwikkelen. Continu kijken waar we het verwachtingspatroon van de gast kunnen overtreffen. We hebben in zes jaar tijd echt een reis gemaakt. Van nul online boekingen naar 23.000 stuks vorig jaar, en dat aantal ligt dit jaar weer hoger. Nu wordt zeventig procent van de boekingen online gedaan. Dus de impact van die transformatie is echt huge, niet te bevatten.

triangles-pattern

Omgaan met verandering

Een bekende quote die ik hier wel eens gebruik: succesvol is niet de sterkste, niet de slimste, maar degene die het beste met verandering om kan gaan. Je moet een cultuur creëren die continu om kan gaan met verandering. Je moet een veranderende cultuur in je bedrijf kunnen brengen. De impact voor het personeel is groot. Daarom moet je als management een duidelijke visie uitspreken en die visie ook navolgen. Niet na een paar tegenslagen je visie gaan veranderen. De kracht is dat we daar achter zijn blijven staan, en dat het de goede visie was. We hebben het samen gedaan!

Meer weten over wat we doen in Leisure?

Neem contact op met Niels van den Bout

Digital Consultant

niels.vandenbout@webstores.nl
Niels van den Bout