arrow-duo-o

Een nieuwe webshop met digital-first identity

NPI is al veertig jaar gespecialiseerd in kunststof bouwmaterialen. Het bedrijf uit Nieuwegein is onderdeel van de Schoonderwolf Groep, die bestaat uit 17 bedrijven die actief zijn in de bouw-, kunststof- en metaalindustrie. NPI levert aan aannemers en particulieren, waarbij de webshop het belangrijkste verkoopkanaal is. Erik Heuven, online marketeer bij NPI: “We hebben een ambitieuze groeidoelstelling, waarbij we de groei voor een deel bij nieuwe klanten, maar ook voor een deel bij bestaande klanten verwachten te realiseren.” Om dat doel te behalen werd begin 2023 een nieuwe webshop gelanceerd.

triangles-pattern
ErikHeuven_case-detail

Erik Heuven
NPI

triangles-pattern

Erik: “Voor de nieuwe shop hadden we een aantal doelstellingen geformuleerd, waarvan klanttevredenheid de eerste was. We wilden het gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid verbeteren. Verder was laadtijd een belangrijk speerpunt en wilden we kunnen werken met klantspecifieke prijzen. De tweede doelstelling was om informatie meer en beter toegankelijk te maken, door de webshop te koppelen met de productinformatie in ons PIM-systeem. De andere twee doelstellingen volgen uit de eerste twee: conversie verbeteren en het werk intern efficiënter maken.”

Na een uitgebreide selectie viel de keus op Webstores voor het ontwikkelen van het nieuwe digitale platform van NPI. Digital consultant Roy Steunebrink van Webstores begeleidde het proces en werkte daarbij nauw samen met Erik. Roy: “Een tekortkoming van de vorige webshop was dat het voor klanten niet duidelijk was wat een order uiteindelijk ging kosten. Veel klanten gaven hun bestelling daarom liever telefonisch door en dat zorgde voor veel extra werk. Nu is er het vertrouwen om mensen die bellen door te verwijzen naar de webshop.” Erik: “Vooral voor vaste klanten, de aannemers en andere professionals, is de nieuwe webshop een grote vooruitgang. Ze hebben er hun eigen ‘Mijn omgeving’ waar ze altijd direct de juiste prijsinfo te zien krijgen. Het aantal telefoontjes is inmiddels flink afgenomen.”

Nieuwe digital identity

De opdracht die Webstores meekreeg ging verder dan het realiseren van een webshop. Ook de uitstraling van NPI was toe aan een upgrade. Roy: “Vaak krijgen we een brandbook mee, een stijlgids met richtlijnen voor de huisstijl. In dit geval kregen we eigenlijk volledig de vrije hand: alleen de basiskleuren lagen vast. NPI wilde eerst een nieuwe huisstijl voor de webshop, om die pas daarna door te vertalen naar offline middelen. Het geeft aan hoe belangrijk de webshop is binnen de merkbeleving van NPI: het is de plek waar de meeste en belangrijkste interactie met de klanten plaatsvindt. Voor ons is die ‘digital first’ aanpak heel prettig, we konden kleuren en vormen kiezen waarvan we weten dat ze werken in een online omgeving.”


Erik: “Het design was een belangrijk onderdeel van de opdracht. De voorbeelden van eerder gerealiseerde projecten hebben zeker meegewogen bij de selectie van Webstores als onze digitale partner.”

triangles-pattern

“Toen ik het eerste ontwerp zag dacht ik direct, dit is het”

Flexibel inzetbare contentblokken

Een ander principe dat aansprak was het zogeheten ‘Lego thinking’ dat Webstores hanteert: geen vaste paginastramienen, maar blokken content die flexibel gebruikt kunnen worden.

Erik: “Dat werken in contentblokken beviel direct heel goed. Het zorgde ook dat de eerste oplevering, van alleen het design, al heel compleet was. Toen ik dat zag dacht ik direct, dit is het. Heel tof. Alle contentblokken die we nodig hadden waren al visueel uitgewerkt. Het was een uitgebreide presentatie, met wel veertig slides met contentblokken en dan nog tien slides met voorbeelden van volledige pagina’s die samengesteld waren uit combinaties van die blokken. Aan dat eerste design is uiteindelijk nog maar heel weinig gesleuteld, dat was gelijk goed.”
 

Systemen koppelen

Op basis van het design ging Webstores aan de slag met het ontwikkelen van de nieuwe shop. Bestaande systemen werden gekoppeld aan het nieuwe platform, dat nu naadloos gegevens combineert en actualiseert vanuit het PIM-systeem (dat alle productinformatie bevat), het ERP-systeem en Salesforce voor marketing automation. Roy: “Een groot voordeel bij het ontwikkelen van het platform en het koppelen van systemen was dat er bij NPI veel kennis in huis is. In eerste instantie was dat even aftasten, maar al snel was er aan beide kanten veel vertrouwen. Dankzij zijn expertise weet Erik de koppeling met het PIM-systeem ook optimaal te benutten. Dat heeft hij echt goed in de vingers.”

triangles-pattern

“De reviews die we krijgen zijn nog beter dan we hadden gedacht”

Soft launch

Voordat het nieuwe platform gepresenteerd werd, vond eerst een zogeheten ‘soft launch’ plaats. Een geselecteerde groep klanten kreeg toegang tot de nieuwe shop om deze te testen en feedback te geven. Het leverde veel bruikbare tips op, die voor de eigenlijke lancering konden worden verwerkt. Roy: “Voor jullie was die soft launch best een tijdsinvestering. Je moet een groep klanten selecteren, ze actief informeren en gedurende een aantal weken te woord staan bij vragen. Maar de feedback die je krijgt is verschrikkelijk belangrijk.” Erik kan dat beamen: “Dankzij de reacties vanuit de testgroep hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Punten die we anders na de lancering nog hadden moeten oplossen.” Roy: “Het gaf ons bovendien de gelegenheid om achter de schermen alle systemen alvast te koppelen. Bij de daadwerkelijke lancering stond alles klaar en was het bij wijze van spreken met een druk op de knop geregeld. De lancering is heel soepel verlopen.”

triangles-pattern

Hoge klanttevredenheid

Inmiddels is het platform een half jaar operationeel. Reacties van klanten én van de collega’s intern zijn positief. Toch is er geen tijd om achterover te leunen, vertelt Erik: “We zijn continu aan het doorontwikkelen. De eerste maanden ging het vooral om verbeteringen in de bestaande functionaliteit, inmiddels zijn we volop bezig met nieuwe features. Elke maand hebben we een sprint van twee weken waarin we nieuwe dingen ontwikkelen. Zo hebben we de mogelijkheid toegevoegd om reviews te geven en dat willen we verder uitbouwen. We wisten dat de klanttevredenheid hoog was, maar de reviews die we krijgen zijn nog beter dan we hadden gedacht. Die reviews willen we ook in tekst meer terug laten komen, in plaats van alleen een score met een aantal sterren.”

Besteltool

Erik: “Verder willen we het voor klanten makkelijker maken om gerelateerde producten te bestellen, zodat een klant die gevelbekleding bestelt ook snel ziet welk bevestigingsmateriaal daarbij nodig is en hoeveel. We hebben veel producten die bij elkaar horen, maar bijvoorbeeld bij gevelbekleding kan de hoeveelheid bevestigingsmaterialen sterk verschillen, afhankelijk van vorm en grootte van de gevel. Uiteindelijk willen we een visuele besteltool creëren waarin je heel snel ziet wat je precies nodig hebt.”
Erik vervolgt: “Die mogelijkheid om het platform verder te ontwikkelen was een belangrijke wens. We zochten naar een ontwikkelpartner, een partij die verder gaat dan alleen het realiseren van een webshop.”

triangles-pattern
triangles-pattern

Prettige samenwerking

Roy: “We zijn trots op wat we hebben neergezet. De samenwerking tussen beide partijen verliep heel soepel. Er was ruimte en vertrouwen om duidelijk uit te spreken wat we van elkaar verwachtten. We werkten heel transparant en weten elkaar te vinden, lijntjes zijn kort.”
Erik: “Dat verwachten we ook van een partner waar we zo nauw mee samenwerken. De webshop is voor NPI gewoon heel belangrijk. Met dit platform kunnen we de groeidoelstellingen die we hebben gesteld ook daadwerkelijk behalen.”

Meer zien van NPI? Kijk dan op https://www.npibv.eu/

Meer weten over wat we doen in Business to Business?

Neem contact op met Roy Steunebrink

Digital Consultant

roy.steunebrink@webstores.nl
Roy Steunebrink