arrow-duo-o
Webstores en Araco: samen optrekken, samen ondernemen

Het PIM-systeem wordt de plek van de waarheid

Araco is een groothandel in promotionele geschenken, gespecialiseerd in textiel.

Als manager marketing en IT werkt Mart Hakkert samen met Webstores aan de digitale toekomst van Araco. “Toen ik hier twee jaar geleden begon was er een eenvoudige webshop waar klanten blanco producten konden bestellen. Voor bewerkte artikelen moesten ze mailen of bellen. Het doel was om één platform te creëren waar klanten alle artikelen naar wens kunnen bestellen: bewerkt, bedrukt of blanco.”

triangles-pattern
Mart-Hakkert-Araco-Webstores@2x

Mart Hakkert
Manager Marketing & IT
Araco

triangles-pattern

Een partij met hetzelfde DNA

Mart: “We zochten een partij die kwaliteit kon leveren, maar die ook qua DNA bij ons past. Werken vanuit partnerschap, handelen op gelijkwaardige basis. Dat herkende ik bij Webstores. Er lag een concrete vraag, maar die was nog niet compleet uitgekristalliseerd. We zochten een partij die vanuit ervaring kan meedenken. Zodat je samen tot de oplossing komt die het beste past. Webstores heeft ons systeemlandschap in kaart gebracht en ons ERP-systeem Navision gekoppeld aan ons Product Information Management-systeem. Volledig API-driven. Vanuit de combinatie ERP en PIM is een e-commerce platform met klantportaal ontwikkeld.”

triangles-pattern

PIM: data bundelen en verrijken

Met het Product Information Management-systeem (PIM) legden Araco en Webstores de basis voor de toekomst. Mart: “We werken momenteel met drieduizend unieke productnummers. Rondom die artikelen hebben we allerlei data: bedrukkingsmogelijkheden, drukposities, verpakkingen, bewerkingen, staffelprijzen. Het samenbrengen van al die gegevens was een groot grijs gebied. Er was geen koppeling, geen structuur, geen juist beheer. Daarvoor hebben we een project gedefinieerd: het opzetten van een PIM-systeem waarin we al die data samenvoegen. Vervolgens kunnen we dat verder uitbouwen en verrijken.”

triangles-pattern

Het beste platform bieden

Mart: “Je ziet dat veel van onze klanten nu steeds meer geavanceerde e-commerce-omgevingen ontwikkelen. Daar moeten we in voorzien, anders missen we de boot. We bieden onze klanten het beste platform, waar ze makkelijk kunnen bestellen en elke dag goede, actuele data ophalen voor hun eigen klanten. Dat betekent dat we ook kijken naar nieuwe manieren van samenwerken: via een chatbot, een portal, augmented reality, stembediening… Met het nieuwe platform hebben we een basis waar we die nieuwe technieken aan kunnen koppelen. Fijn om te weten dat je klaar bent om aan te sluiten bij de vraag uit de markt.”

“PIM wordt de plek van de waarheid. De hele organisatie heeft er profijt van”

Mart: “Het PIM-systeem wordt de plek van de waarheid voor alle artikelgegevens. Gegevens die we voorheen in ERP niet inzichtelijk hadden, vind ik in ons PIM-systeem in een paar klikken. We maken elk jaar een mooie catalogus, dat kunnen we straks elke maand doen. Via een koppeling met Indesign is de DTP-er altijd zeker van de juiste data. En dat dan in meerdere talen. Zo wordt PIM alleen maar belangrijker. De hele organisatie heeft er profijt van.”

triangles-pattern

“We verwachten van een partner dat ze net zo gretig zijn als wij”

Mart: “Ik merk dat de ontwikkelaars van Webstores altijd de achtergrond willen weten. Waarmee ben ik aan het werk, waar haakt dat op in, welk probleem lost dat op? Daardoor weten ze beter wat de impact is van wat ze maken. Ik zie Webstores niet als leverancier maar als partner. Actief meedenken, nieuwe technieken toepassen en onze toffe ideeën praktisch invullen. Araco wil voorop lopen, we verwachten dat onze partners daar ook hun bijdrage aan leveren.”

Nieuwe ambities

Mart: “Het begint met een stip op de horizon. Daar werk je naartoe en onder invloed van nieuwe ambities verleg je die stip ook steeds. Daar ligt een mooie taak voor Webstores, om dat te blijven prikkelen. Waar vraagt de markt om? We verwachten van een partner dat ze net zo gretig zijn als wij. Samen optrekken, samen ondernemen. Een partner die ook nieuwe ontwikkelingen signaleert. Dat kan op dat moment veel te vroeg zijn, maar ik heb liever wel dat ze het noemen. Een jaar verder is de markt er misschien wel aan toe en dan moet je er klaar voor zijn. Webstores denkt actief mee over onze digitale strategie. Elkaar scherp houden, dat is heel belangrijk.” 

Meer weten over wat we doen in Business to Business?

Neem contact op met Roy Steunebrink

Digital Consultant

roy.steunebrink@webstores.nl
Roy Steunebrink