arrow-duo-o

Het is niet ‘u roept, wij draaien’

Als team oplossingen bouwen

_Nijha Case

De digitale transitie van een bedrijf met historie

Nijha maakt ruimte voor bewegen. Het bedrijf in Lochem is gespecialiseerd in beweegmaterialen, sportaccommodaties, wijken, scholen en zorgcentra. Met een geschiedenis van bijna honderd jaar was een digitale transitie geen vanzelfsprekende opgave. Commercieel directeur Paul Terpstra ging de uitdaging aan.

triangles-pattern
Webstores-Stern-Case-Paul-Terpstra

Paul Terpstra
Commercieel Manager
Nijha B.V.

“Onze vorige webshop had geen enkele connectie met ons ERP-systeem. Elk artikel moest handmatig overgezet worden, waarbij we elke mutatie op meerdere platformen moesten bijhouden. Veel handmatige werkzaamheden dus, die prima geautomatiseerd konden worden. Dat was het vertrekpunt, zo’n vier jaar geleden”.
triangles-pattern

Kritische gesprekspartner

Paul vervolgt: “We hebben daar met een aantal partijen over gesproken. Webstores onderscheidde zich als kritische gesprekspartner door wedervragen te stellen: is datgene wat je meent te willen, ook echt het beste voor je organisatie? Nijha is een bedrijf dat bijna honderd jaar bestaat. Dat betekent dat onze bedrijfsprocessen niet vanzelfsprekend zijn afgestemd op een digitale wereld. Die transitie vraagt de nodige massage en overtuigingskracht: we hebben het altijd zo gedaan, dat gaat toch goed? De coronacrisis heeft onze nieuwe koers wat dat betreft wel bevestigd. Omdat we de eerste stappen richting die nieuwe koers al hadden gezet, konden we bepaalde bedrijfsonderdelen heel goed en vlot aanpassen en bijstellen, juist in deze periode”.

Tradities en vaste spelregels

De transitie naar digitaal moet niet alleen intern gemaakt worden, maar ook bij opdrachtgevers, vertelt Paul: “Een deel van onze klanten zit te springen om een digitale klantbenadering, die vinden het heerlijk om in een webshop zelf een product te kunnen samenstellen. Maar de sportbranche is niet per definitie de meest innovatieve branche in Nederland. De sport bestaat immers bij de gratie van tradities, vaste spelregels. En mensen die dat lekker vinden, die houden van die structuren, die ontmoeten wij ook. Die zeggen tegen ons: kom eens even langs, schotel mij dat eens even voor.”

“Resultaten vanuit de webshop kunnen we nu veel beter beoordelen, analyseren en beïnvloeden”

Draagvlak creëren

Een digitale partner die dat begrijpt is dus belangrijk, vertelt Paul: “Webstores neemt expertise mee uit andere branches, hoe het daar heeft gewerkt. Ze kennen de interne processen die bij zo’n transitie horen, ze schetsen scenario’s en denken mee, geven inzicht en bieden oplossingsmogelijkheden. Zo hebben we samen gezorgd dat veranderingen in het in het juiste tempo zijn doorgevoerd, waardoor je optimaal draagvlak creëert. Uiteindelijk bepalen we bij Nijha zelf wat we gaan doen natuurlijk, maar daar heb je het met elkaar over. Het is niet u roept, wij draaien; je bent als team oplossingen aan het bouwen”.

Campagnes aanpassen op het gedrag van de klant

Ambitie is een eerste vereiste, weet Paul: “Je begint met je visie en missie, je strategisch kader. Vanuit klantperspectief willen we dat de klant sneller en makkelijker bediend wordt. De klant die een grote sporthal ingericht moet hebben, maar ook de klant die 25 badmintonrackets bestelt. Bij zo’n eenvoudige webshop-order geven we nu voorraadinformatie en een leverdatum, we laten de bestelhistorie zien en geven suggesties: u bestelt badmintonrackets, wilt u daar ook shuttles bij bestellen? We zijn in staat zijn om campagnes aan te passen naar gelang het gedrag van onze klant. Dat was voorheen alleen maar zenden, via de webshop en website. We kunnen resultaten nu veel beter beoordelen, analyseren en beïnvloeden”.

triangles-pattern

Proactief beheer van sport-accommodaties

Voor veel beheerders van sporthallen, een belangrijke doelgroep van Nijha, is dat nog toekomstmuziek. Zij werken nu veelal met spreadsheets en papieren voorraad- en inventarislijsten. Paul: “De toekomst is dat we ook dat deel wat meer kunnen activeren, proactiever kunnen maken. Daar zijn we nog niet, de klant is daar vaak ook nog niet direct aan toe, maar daar sorteren we wel op voor. Straks kan de klant in zijn eigen digitale omgeving zien hoe de situatie in zijn accommodatie is. Het aantal offertes, orders, reparaties die zijn uitgevoerd. Waar we naartoe willen is dat we ook hier suggesties kunnen doen, naar aanleiding van de staat van een accommodatie: we zien dat u producten heeft die inmiddels achttien jaar oud zijn, die zijn over twee jaar afgeschreven. Wilt u daar nog wel een reparatie aan laten doen of is dit een goed moment om te investeren in nieuw materieel?”

triangles-pattern

Techniek

Voor Nijha als autoriteit op het gebied van sport, spel en bewegen is het belangrijk om die positie ook uit te stralen en daar content op af te stemmen. Webstores heeft een maatwerkplatform ontwikkeld met Sulu als contentoplossing, gekoppeld aan de e-commercetool Sylius. Paul: “Het gaat niet alleen om e-commerce, het gaat ook om leadgeneratie, om offertes, conversie, cross- en upsell, maar zeker ook om het verhaal van Nijha en onze kennis en expertise”.

“Nijha is een grande dame. Door te sparren met het energieke Webstores is een mooie mix ontstaan”

triangles-pattern

Huisstijl-makeover

De uitdaging was om dat op een consistente manier over te brengen, zodat de eindgebruiker het begrijpt en ook de interne organisatie daarin mee gaat. Om het platform de juiste uitstraling te geven, werd besloten om Webstores ook een rebranding in de huisstijl door te laten voeren. Paul: “Kijk, het zou zonde zijn als we een Rolls Royce bouwen met het uiterlijk van een oude Opel, qua huisstijl en vormentaal. Dus de visuele identiteit is in die flow meegenomen. Intern heeft die nieuwe huisstijl voor veel draagvlak gezorgd. Men associeert zich meer met de omgeving die we nu hebben, je ziet ook dat het beeldmerk enthousiast wordt uitgedragen”.

Een frisse uitstraling voor een bedrijf met historie

Paul: “Je moet Nijha zien als een grande dame. Leverbetrouwbaar en degelijk. Door te sparren met het energieke en dynamische Webstores is een mooie mix ontstaan, die het beste resultaat oplevert voor onze eigen organisatie en onze klant”.

triangles-pattern

Toekomstmuziek

Paul: “Waar mensen vroeger lid werden van een vereniging, zie je nu dat die formele kant aan het vertroebelen is. Sport en beweging is veel meer ongebonden dan voorheen. Men sport in bootcampverband of individueel. Ook aan overheidskant is een verschuiving zichtbaar: het gaat over de vitale wijk, met bewoners en een buurtcoach. We moeten dus meer richting business-to-consumer, de wijkbewoners op een heel andere manier beïnvloeden en er de dialoog mee aangaan. Daar is de markt zich nog opnieuw aan het uitvinden, we zitten nu middenin dat proces. Samen met Webstores hebben we daar heel toffe concepten voor bedacht, die binnenkort zeker een plek op de roadmap krijgen. Er ligt nog genoeg op de plank”.

Meer weten over wat we doen in Business to Business?

Neem contact op met Roy Steunebrink

Digital Consultant

roy.steunebrink@webstores.nl
Roy Steunebrink